اهل دوغ هستید یا نوشابه؟ | سبزیجات

در تابستون گرم تشنگی تون رو با نوشابه برطرف می کنین یا با یه لیوان دوغ خنک !

نوشابه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنیای دنیاست و مصرف اون هر روز بیشتر می شه. حتی کودکان هم مقدار زیادی نوشابه مصرف می کنن و نوجوانان و جوانان در تموم دنیا، میل و تمایل زیادی به مصرف اون نشون میدن. ولی این سؤال در ذهنتون پیش اومده که؛ این نوشیدنی چقدر خوبه یا چقدر ضرر داره؟ مصرف این میزانقند و کالری موجود در اون ومصرف  کافئین، بدون وجود هیچ گونه مواد مغذی در نوشابه چه تاثیری روی بدن شما داره؟

اثر نوشابه بر چاقی نوجوانان

تحقیقات گذشته نشون دهنده اثر مستقیم نوشابه بر افزایش درصد چاقی در کودکان و نوجوانانه. یه بررسی ۲ ساله نشون داد کودکان ۱۲ ساله ای که بطور مرتب نوشابه مصرف می کنن، ۶/۱ برابر، بیشتر در برابر دچار شدن به چاقی هستن و چاقی در این سن به احتمال زیاد به چاقی در بزرگسالی میرسه.

آدمایی که به طور مرتب نوشابه مصرف می کنن، میشه گفت بطور متوسط روزانه ۷ قاشق مرباخوری شکر از این روش دریافت می کنن که این اندازه شکر هم کالری بالایی داره و هم بر سلامت دندانا اثر داغون کننده داره.

اثر نوشابه بر استخوانا

یکی از اجزاء اصلی نوشابه اسید فسفریکه.) PHاسیدیته) بیشتر نوشابه ها ۸/۲ه که نشون میده نوشابه ماده ای بسیار اسیدیه. بدن ما بطور طبیعی کمی حالت قلیایی داره و مصرف ماده ای که شدیداً اسیدی باشه، اثرات سوئی بر سلامت بدن داره و تعادل بدن رو به هم می زنه. اثر دیگه اسید فسفریک دفع کلسیم از استخوانا هستش که احتمال بروز پوکی استخون رو زیاد می کنه.

تحقیقات اخیری که در مورد دختران نوجوون انجام شده، نشون داده با مصرف بیشتر نوشابه ، این گروه به اندازه بالاتری  در برابر شکستگی استخون هستن، اگه شرکتای تولیدکننده نوشابه، به دلیل حفظ منافع خود این مسأله رو رد می کنن.

حتی مصرف یه یا دو بطری نوشابه در روز در سنین نوجوونی خطرزاه و آمار نشون میده با افزایش مصرف نوشابه، مصرف شیر و لبنیات کم میشه و اینم یکی از دلایل اصلی اثر مصرف نوشابه بر کاهش سلامت استخون ها هستش.

دوغ به جای نوشابه

 یه نوشیدنی لبنی مناسب که می تونه جای نوشابه رو در سبد غذایی تموم ما ایرانیا بگیرهدوغ است. یه نوشیدنی سالم و به درد بخور که تأمین کننده یه چهارم نیاز روزانه به کلسیم و شامل ویتامین هایB2 وB6 و B12است. از این رو دقیقاً برعکس نوشابه، قوی کننده استخوانا هستش.

دوغ علاوه بر امتیازات تغذیه ای، شامل باکتریای مفیدیه که اثرات زیادی بر سلامت دستگاه گوارش دارن. اگه بطور مرتب دوغ استفاده کنین، باکتریای به درد بخور استرپتوکوکوس، ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس بولگارس موجود در اون، در دستگاه گوارش شما لونه انتخاب می کنن و اثرات بسیار مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش شما دارن . هم اینکه موجب نبود رشد ارگانیسمای مضرمی شن.

حالا جواب این سئوال چیه: در این تابستون گرم تشنگی تون رو با چه رفع می کنین؛ نوشابه یا یه لیوان دوغ خنک؟

« دوست عزیز بهتره قبل اینکه تصمیم بگیریم چیزی رو بخوریم، کمی هم به کیفیت اون و اثرش بر سلامتی بدنمون فکر کنیم »

عاتکه موسوی- کارشناس تغذیه تبیان

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *