اهل دسر بعد از غذا هستید؟ | تغذیه سالم

خوردن دسرهای شیرین دلیل آزادسازی آندروفین در بدن می شه و آندروفین باعث بروز احساس شادی و شعف در آدم می شه.

خوردن دسرهای شیرین مانند شکلای جور واجور کیک، شیرینی، ژله، بستنی و کرم کارامل بعد از غذا از نظر تغذیه ای نه فقط مزیتی نداره بلکه خیلی هم پیشنهاد نمی شه. در واقع این عادت، میل و علاقه ایه که آدم به غذاهای شیرین داره و اینطوری عادت می کنه تا بعد از غذا حتما یه خوراکی شیرین بخوره. این عادت عالی نیس و بیشتر می تونه چاق کننده باشه. به خاطر همین، این روش فقط به کسائی پیشنهاد می شه که وزن کمی دارن و میخوان به هر دلیل وزن اضافه کنن. البته تمایل به شیرینی رو میشه با نوشیدن چای و دو حبه قند، یه عدد خرما، یه قاشق عسل، ۲ تا ۳ عدد کشمش یا یه قاشق مرباخوری مربا برطرف کرد. جالبه بدونین که این مواد غذایی بیشتر از ۲۰ کیلوکالری انرژی ندارن در حالی که خوردن یه تیکه کیک دست کم دو برابر مقدار یاد شده دارای کالریه.

اینکه می گن چربیای بدن باید با قند هضم شن و خوردن مواد قندی بعد از غذا دلیل هضم چربی می شه، باور صحیحی نیس. درواقع، وقتی غذا می خوریم ترکیبات نشاسته ای و کربوهیدراتای موجود، قند لازم رو تولید می کنن. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، بستنی، کرم کارامل و شیرینیای چرب بسیار پرکالری ان و اگه شخصی میل به خوردن شیرینی داره، می تونه ۲ حبه قند با چای یا یه قاشق مربا بخوره.

در میان دسرها ژله یکی از کم کالری ترین هاست که یه واحدش حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلوکالری انرژی بیشتر نداره. به خاطر همین اگه چند دسر واسه انتخاب وجود داشت در صورت دیدن ژله، اونو انتخاب کنین.

این موضوع طبیعیه که افراد بعد از خوردن غذا میل به شیرینی داشته باشن چون خوردن اونا دلیل آزادسازی آندروفین در بدن می شه و آندروفین باعث بروز احساس شادی و شعف در آدم می شه و بهترین دسری که می تونیم پیشنهاد کنیم، سالادی جفت و جور شده از میوه های فصل و تازه س.

دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

منبع : هفته نامه سلامت

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *